آموزش های جالب

آموزش از سراسر وب

آموزش های جالب

آموزش از سراسر وب

  • ۰
  • ۰

یخچال چیست؟

آیا تا حالا فکر کرده اید دستگاهی که امروزه در زندگی روزمره تمامی انسان ها وجود دارد چه تاریخچه ای دارد و از کجا آمده است و چگونه کار می کند و در حال حاضر چه آینده ای دارد و همچنین چه شرکت هایی تولیدکننده اصلی یخچال می باشند؟

در این پست از سایت آپارات سرویس شما را به صورت کامل با این موضوع آشنا می کنیم.

یخچال چیست؟

یخچال، دستگاهی است که از یک وسیله سرد کننده به همراه یک عایق حرارتی و مراحلی برای انتقال گرما از داخل دستگاه به بیرون تشکیل شده است.

 

یخچال چه کاربردی دارد؟

از یخچال برای نگه داشتن مواد غذایی، داروها و هر چیز دیگری که امکان خراب شدن و فاسد شدن دارد استفاده می شود.

 

راه کار نگه داری مواد غذایی در قدیم چگونه بود؟

به دلیل نبود تکنولوژی خاصی در قدیم مردم برای نگه داری مواد غذایی از چشمه ها،چاه ها یا غارهای زیرزمینی استفاده می کردند. برای مثال برای نگه داری پنیر آن را در محفظه ای سر بسته قرار می دادند و درچشمه هایی که در سایه قرار داشت می گذاشتند که به این ترتیب سرعت فاسد شدن مواد غذایی را کاهش می دادند.

یخچال های قدیمی

یخچالی قدیمی که از سفال تشکیل شده است.

 

چشمه های یخچالی در زمان قدیم

چشمه های یخچالی در زمان قدیم

 

تاریخچه پیدایش یخچال

جالب است بدانید که دانشمند نامدار ایرانی “ابن سینا” در قرن ۱۱ میلادی “مٌبَــــرِد” را اختراع کرد که استارت یخچال را زد و با این کار گام بزرگی در فرآیند تقطیر ایجاد شد که پایه ساخت یخچال بوده است.

تقطیر چیست؟ فرایندی است که برای جداسازی مواد و همچنین هوا انجام می شود.

 

نخستین یخچال در جهان

اولین یخچال دنیا در سال ۱۷۴۸ میلادی به دست “ویلیام کولین” در دانشگاه گلاسکو رونمایی شد. این یخچال سازوکاری بسیار ساده داشت که باعث شد دانشمندان دیگری برای ساخت یخچال وارد عمل شوند که نتیجه مثبت آن چند سال بعد به وسیله آزمایشات متنوع و پیشرفت تکنولوژی، دانشمند آمریکایی به اسم “الیور ایوانس” یخچالی ساخت که بسیار پیشرفته تر از نوع اولیه بود که به همین دلیل الیور ایوانس را پدر یخچال فشرده می نامند.

ویلیام کولین

ویلیام کولین

 

با این وجود هنوز یخچالی که فرایند کلی یخچال را انجام دهد ساخته نشده بود که سرانجام دانشمند آمریکایی دیگری به نام “ژاکوب برکینز” با ایجاد تغییراتی در طرح های اولیه دانشمندان قبل از خود توانست اولیت یخچال جهان را اختراع کند.

“جان گوری” یکی دیگر از دانشمندان و مخترع آمریکایی بود که توانست نخستین یخچال مکانیــکی را در سال ۱۸۴۱ میلادی اختراع کند که از آن برای ساختن یخ برای کمک به مبتلایان تب زرد استفاده می شد.

به مرور زمان در سال ۱۸۵۳ نخستین یخچالی که توانست روزانه یک تن یخ تولید کند توسط دانشمند دیگری از آمریکا به ثبت رسید.

به مرور زمان تحولات یخچال با پیشرفت تکنولوژی رویه مثبت به خود گرفت که می توان در عکس زیر مشاهده کرد:

تحولات یخچال در گذر زمان

تحولات یخچال در گذر زمان

اجزای تشکلیل دهنده یخچال

حالا که به صورت کامل با یخچال و تاریخچه آن آشنا شدید وقت آن رسیده است که با اجزای تشکیل دهنده یخچال های کنونی آشنا شوید.

وجود قطعات زیر برای کار کردن یخچال ضروری است و در صورت نبود حتی یک مورد چرخه کار یخچال به هم می خورد و دستگاه قابل استفاده نمی باشد.

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • اواپراتور
  • ترموستات
  • گاز یخچال

 

کمپرسور چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بگویید آن جعه سیاه رنگی که در پشت یخچال قرار دارد چیست؟

می توان گفت کمپرسور همان موتور یخچال است که برای یخچال های خانگی شامل دو بخش الکتریکی و مکانیکی است که هر دوبخش آن درون جعبه فولادی قرار دارند.

کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال

 

قسمت الکتریکی کمپرسور

قسمت الکتریکی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون می باشد که وظیفه به حرکت در آوردن قسمت های مکانیکی را بر عهده دارد.

قسمت مکانیکی کمپرسور

قسمت مکانیکی در کمپرسورهای یخچال خانگی شامل سیلندری می باشد که پیستون آن توسط هسته موتور الکتریکی به حرکت در می آید. حرکت رفت و برگشت پیستون باعث ایجاد حالت مکش و دمیدن می شود که برای ادامه مراحل بعدی خنک سازی الزامی است.

 

اواپراتور

کمپرسور وظیفه گردش گاز را درون کانال های اواپراتور(جایخی) بر عهده دارد که نتیجه کلی آن باعث خنک شدن اواپراتور و در نتیجه خنک شدن کلی یخچال می گردد.

اواپراتور یخچال

اواپراتور یخچال

 

کندانسور

وقتی کمپرسور شروع به کار کردن می کند بعد از چند دقیقه گرم می شود که وظیفه کندانسور خنک کردن گاز خارج شده از کمپرسور می باشد که نتیجه آن پایین آمدن دمای کمپرسور می شود.

کندانسور یخچال

 

لوله مویی

این لوله اصلی ترین وظیفه را در چرخه تبرید دارد که باعث می شود گاز فریون به نقطه جوش برسد.

تبرید چیست؟ فرایند جذب حرارت از یک سیال به هر سیال یا هوا یا آب

لوله مویی یخچال

لوله مویی یخچال

 

لوله مویی یخچال همراه متصل به کمپرسور

لوله مویی یخچال همراه متصل به کمپرسور

 

گاز مبرد

گازی که در یخچال های اولیه استفاده می شد گاز آمونیاک(NH4) بود. اما این گاز به دلیل وجود عوارض زیادی که برای انسان داشت کم کم جای خود را به گاز فریون داد. که در یخچال های کنونی معمولا از گاز فریون ۱۲ استفاده می شود که بی بو می باشد و حتی در صورت ترکیب شدن با رطوبت باعث خوردگی فلزات نمی شود.

نکته مهم دیگر این است که این گاز قابل اشتعال نیست و حتی در صورت نشتی هم باعث آتش سوزی نمی شود.

معایبی که گاز فریون دارد:

  • تخریب لایه اوزون
  • ایجاد اثر گلخانه ای
  • حجم زیاد نسبت به آمونیاک(مقدار گاز بیشتری باید استفاده شود)
  • قیمت بالا
  • راندمان پایین

در نتیجه این معایب گاز فریون به گازی دست یافتند به نام R134  که در بسیاری از یخچال ها استفاده می شود. در مدل بعدی این گاز R600 روانه بازار گردید که هم ارزان تر و هم راندمان بالایی دارد.

 

گاز-یخچالی-R134a

گاز R600 یخچال

گاز R600 یخچال

 

فریزر چیست؟

فریزر از کلمه انگلیسی Freeze  به معنی منجمد کننده گرفته شده است.

فریزر همانند یخچال می باشد که با این تفاوت که ترموستات آن را برای دمای پایین تری تنظیم می کنند که فرایند منجمد سازی انجام گیرد.

در فریزرهای پرقدرت از بادبزن های مخصوص و حتی کولر و پنکه های مخصوصی که در فریزر تعبیه می شوند برای خنک سازی فریزر استفاده می شود.

وجود فریزرها در زندگی روز مره انسان ها تاثیر به سزایی دارد چون در تابستان های گرم بدون فریزر زندگی برای انسان ها بسیار دشوار می گردد.

فریزر

فریزر

 

نکته مهم!

هرگز غذای گرم و داغ را در یخچال قرار ندهید چون یخچال باید گرمای محیط داخلی خود را بگیرد و به بیرون انتقال دهد که باعث افزایش فشار کاری بر روی کمپرسور و در کل افزایش کارکرد یخچال می گردد.

 

نکته مهم!

هرگز درب یخچال را به مدت طولانی باز نگذارید تا هوای داخلی یخچال با هوای بیرونی و آشپزخانه هم دما نشود.

 

از جمله برند های معتبری که در زمینه تولید یخچال فریزرها می باشند می توان به:

برند های آمریکایی: جنرال الکتریک(GE) ،پروفایل، فریجیدر، ویرپول، وستنگ_هاوس، آدمیرال،الکترولوکس، وایت_هاوس، مابه،کنمور،آمانا

برند های اروپایی: بوش، زیمنس، بکو، آرچلیک، آاگ(AEG)، گرنیه، میله، نف، ایندزیت، کنوود، آریستون، بلومبرگ، دوو، بهی، باگنشت، کنمور

برند های آسیایی: سامسونگ، ال جی، ناسیونال، هیتاچی ،الکترواستیل، امرسان، اسنوا، جنرال استیل

اشاره کرد.

شرکت آپارات سرویس معتبرترین نمایندگی مجاز تعمیر یخچال فریزر در تهران و کرج می باشد که با ضمانت کتبی تعمیر یخچال فریزر را انجام می دهد.

 

منبع: آپارات سرویس

  • ۹۷/۰۲/۰۵
  • مجید محمدی

نظرات (۱)

  • بانه کالا
  • خرید یخچال برای آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه بهترین یخچال را خریداری کنید نیاز دارید تا اطلاعات تخصصی‌تری را درباره آن کسب کنید. ناگفته پیداست که یخچال‌های ال جی و سامسونگ از برترین برندهای این حوزه هستند ازاین‌رو  مقایسه یخچال ال جی و سامسونگ  به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

    نگران نباشید ما در این مقاله از بانه کالا ، برای کمک به شما قصد داریم  تا به مقایسه یخچال LG و SAMSUNG از زوایای مختلفی بپردازیم. ابتدا این دو برند را از نظر تاریخچه بررسی می‌کنیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی